© 2019 Michal Přikryl, +420 777 308 597

• Instagram sociální Icon
  • Hroch

Čím cestujeme - výběr auta

Za dobu našich cest jsme vyzkoušeli všemožné druhy dopravy: letadlo, auto, vlak, autobus (já teda jenom z nouze a kousek), taxi, Uber, spolujízdy, po svých… Musím říci, že každý druh dopravy má své kouzlo a půvab. Každému vyhojuje něco jiného, někdo je na pohodlí a luxus, jinému stačí alumatka a hvězdy. Stejné je to i s ubytováním. Bydleli jsme v nádherných 5ti hvězdičkových hotelech s plným komfortem, malých pensionech uprostřed hor, v hlučných kempech, ve stanu, v záhrabu i pod širákem. Vjisté doby se ovšem naše potřeba komfortu výrazně omezila směrem od penzionů a kempů až po současný stav, kdy si vozíme domov na kolech - náš Hroší autostan. Nezapadáme mezi normální jedince, proto i naše forma mobilního domova je asi hodně netradiční.

Po návratu z cest jsme se v srpnu 2017 definitivně rozhodli, že již dále nechceme být vázáni na kempy či různé pokoutné spaní. Pátrali jsme tedy po internetu, co a jak, jaké máme vlastně možnosti. První myšlenka padla na obytné auto, či karavan, druhá na nové auto a něco k tomu…. Po několika vášnivých večerních debatách jsme toto řešení číslo jedna zavrhli. (proč, napíši jindy) Hledali jsme tedy dál.

Nejdříve bylo nutné vyřešit auto. Započali jsme tedy s hledáním vhodného vozu (nakonec jsme zjistili že neexistuje). Neměli jsme vůbec představu co nabízí automobilový trh v daném segmentu.

Měli jsme několik základních podmínek, které musel vůz splňovat (řazeno dle důležitosti):

• benzínový motor, ideálně atmosferický (přeci jenom palivo ve východoevropských státech není moc kvalitní - předchozí zkušenost)

• pohon 4x4 s vyšší světlou výškou (na samotou jízdu není většinou potřeba, ale při hledání místa na spaní je k nezaplacení)

• automatická převodovka (pohodlí při jízdě, v terénu minimální riziko poškození spojky)

• kvalitní přední světlomety (montáž dodatečných světlometů = Rakouský policajt a problém)

• ne Škodovka, VW a německá trojka (do zemí kam jezdíme či se chystáme se to krade na počkání)

• klimatizace (Sever Afriky je fakt peklo)

Jeden by neřekl, jaký problém je nalézt vozidlo, které by odpovídalo našim představám. Už jen kombinace pohonu 4x4 a benzínu se ukázala jako neřešitelná. V ojetinách výběr mizerný - vylítaná auta se stočenými tachometry (pokud už se našly nějaké čtyřkolky). Museli jsme se tedy vydat cestou nového auta, do 2 let stáří s minimem kilometrů. Dal jsem si mnoho práce studiem možných kombinací pohonu a motoru všech zavedených automobilek, všude to byl neřešák, dostat benzín a čtyřkolku do auta se zvýšeným podvozkem.

Mnohde se mně dealři smáli, že jsem blázen, že to nikdo nechce a že to bude žrát i trávu kolem silnice. Po mnoha neúspěšných návštěvách autosalónů jsme zavítali do Seatu. A hle, najednou to bylo možné, sice auto do výroby na objednávku, ovšem s nechutnou čekací lhůtou 6 měsíců. Leon Experience v kombi splňoval takřka všechny parametry: motor (sice turbo ale budiž), automat, 4x4 a větší světlá výška.

Jenže dva problémy: v ČR nebylo žádné předváděcí auto s 2.0TSI, až potom verze Cupra, což je mimo pro naše použití. Zkušební jízdu bychom ještě prominuli, ale uvnitř to vypadá jaho hrací autíčko na dálkové ovládání. Verdikt Aničky byl jasný, jdeme dál.

Musím říci, že jsem celou situaci na trhu nechápal. Jasně jsem artikuloval benzín, všude nám ale cpali naftu. Asi dva týdny jsme to nechali být, respektive, neměli jsme čas to řešit. Jednoho dne ráno v sobotu nás přepadla cestovatelská horečka, sedli jsme do auta a jeli se podívat na památky naší matičky Prahy - loňské září se fakt povedlo. Přijíždíme na Černý most a vpravo vedle Makra si všímáme cedule Subaru - tak tam jsme ještě nebyli. (Nevím proč, ale o tuto značku jsem se nikdy moc nezajímal). Naše obavy o přístupu prodejce v sobotním dopoledni v kombinaci s velmi, ehm, ležérním oblečením se nakonec ukázali jako liché.

S úsměvem nás přivítal pan Vaněk a my začali poznávat značku Subaru. Nedá se říci, že by to byla láska na první pohled, ale univerzálnost těch aut nás prostě dostala. Prolezli jsme Forestra, Outbacka i Levorga. Levorg super, ale nízké auto, takže nic. Subaru Forester přesně zapadlo tam, kam jsem potřebovali: atmosférický benzínový motor, 4x4 s vysokou světlou výškou, automat, a Full BiLed přední světlomety (fakt svítí nádherně). Ochotně jsme přijali nabídku na zkušební jízdu. Nebudu to prodlužovat, auto nás dostalo. Jízdní vlastnosti a čitelnost auta přesně to, co jsme hledali. Interiér sice Japonec, ale funkčností a praktičností o parník před Seatem. Po sklopení sedaček rovná plocha, kde je dost prostoru pro nás dva na vyspání (to jsme ještě netušli, že existují střešní stany). Tady u toho auta se prostě člověk nemusí bát vzít za kliku od dvěří, či se postavit na práh auta a desítky minut laborovat se stanem na střeše.

Nebudu se dlouze rozepisovat. Nakonec jsme si plácli. Odjeli jsme domů a mohli se těšit na nového společníka na cestování. Příjemným bonusem byla skladová dostupnost vozu, takže o týden později bylo auto připraveno k vyzvednutí: Subaru Forester, 2.0i 110 kw, lineartronic. Minimum výbavy, ale co tam není, nemůže se pokazit.